Wednesday, July 20, 2011

poligami


MENGAPA TIDAK BERPOLIGAMI
Tatkala poligami itu menjadi kebiasaan dalam amalan warga aktivis dakwah, Ustadz Cahyadi ketika ditanya mengapa beliau tidak berpoligami, telah menjawab:
”Jagalah istri, jangan kau sakiti. Sayangi istri, amanah Ilahi. Bila diri kian bersih, satu istri terasa lebih. Bila bisa jaga diri, tidak perlu menikah lagi. Bila suami berpoligami, dakwah akan terbebani. Demarketing menjadi-jadi, dakwah bisa dibenci….’ ‘
Teringat saya kepada cerita arwah abah tentang Nyang (moyang saya) yang berpoligami. Kerana mahu berlaku adil kepada kedua-dua isterinya, Nyang terus meminta dirinya dihantar ke rumah setiap isterinya mengikut giliran biar pun beliau ketika itu sudah amat uzur. Akhirnya Nyang menghembuskan nafasnya yang terakhir di atas kereta kuda di tengah-tengah perjalanan di antara rumah kedua-dua isteri beliau dan disempurnakan jenazahnya di kawasan berkenaan.
Mampukah saya seadil itu?
Saya tidak perlu menjawabnya kerana SAYA SUDAH BAHAGIA DAN SEMPURNA DENGAN SATU ISTERI.
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
untuk pembacaan lebih lanjut klik disini dia bahagia dengan seorang isteri :)

sekadar berkongsi.. 


2 comments:

  1. i love de statement "saya sudah bahagia dan sempurna dengan satu isteri".

    ReplyDelete
  2. I love 2.. kalau lelaki nk berpoligami betol2 ikt sunnah Nabi kenapa nk cari yg cantik2, ank dara yg sebaya ngan ank pun ade kn..sdgkn isteri2 Nabipun Aisyah je yg muda.. tp org ckp"da jodoh.. sape la kita nk menolak.." hmmm...

    ReplyDelete

tegur-tegur lah! :)