Sunday, July 3, 2011

bila pakar estetik berbicara..hehe ya lar tu~

hye kawan-kawanku.. kebelakangan ni dan hari ini.. aku rasa sangat tak sihat. sebab aku banyak makan makanan yang berlemak cam kek, dan makanan goreng yang berminyak. dan aku sangat kurang minum air.. aku rasa badan aku da ada segala macam toxic da terkumpul, nasib sistem pembuangan najis aku lawas ja ! oke kalau bosan jangan baca, aku sekadar mahu berkongsi. di sini aku nak highlight beberapa perkara yang perlu ada in my skincare routine.


dan juga aku sedang sibuk.. hehe.. sibuk membuat research tentang set penjagaan kulit yang kulit aku akan suka, senang untuk didapati, dan akan menjadi rutin yang mudah. kulit aku da lama suka meragam, tumbuh jerawat, kusam, berpigment dan sangat berminyak. aku suka tukar tukar produk pencuci muka bila pencuci muka yang aku pakai tu semakin lama semakin bagi effect yang teruk. bagi aku pencuci muka tak mainkan peranan yang penting sebab tak mencuci secara keseluruhan tapi toner kulit ya. penting untuk kita tone kulit setiap minggu. ada orang setiap hari. toner penting bukan untuk cuci kulit saja malah main peranan untuk kecilkan pores. sebagai permulaan bole guna rosewater toner dengan glycerin. rosewater toner sesuai untuk semua jenis kulit malah kulit sensitive pun,seimbangkan kelembapan kulit, dan ia sangat lembut pada kulit. bole didapati di pasaran sangat banyak.hehe..  lepas to kalau nak switch to another toner contains which hazel which cleanse deeply into your skin, you can as long as your skin love it. <3


untuk kulit yang berjerawat........... ni susah sikit aku na cakap, aku ada masalah jerawat tambah lagi masa mula datang haid dulu masalah jerawat sangat ekstrem lar jugak. oke tubuh kita ada sistem pertahanan badan yang pertama dan dan imflammation pada kulit akan meyebabkan jerawat. sebum yang terdapat pada epidermal kulit kita memainkan peranan untuk memerangkap benda asing cam bakteria or anything, then akan jadi 'bukit bukau pada permukaan kulit' iaitu jerawat lah kan.. huhu~ di sini ditekankan penjagaan kebersihan diri sangat lah penting. perlu rajin mandi dan minum air secukupnya. kita tak bole salahkan foundation or powder, that's not really the cause of acne. jerawat yang biasa in medical term is acne vulgaris, jerawat batu adalah cystic acne di mana anda perlu merujuk pakar dermatologi untuk jalan penyelesaian. krim jerawat yang mengandungi benzoyl peroxide dan pencuci muka dengan triclosan mungkin berkesan untuk sesetengah jenis kulit muka yang berjerawat. aspirin mask untuk mereka yang tidak alergic kepada aspirin. aspirin mengandungi BHA yang membantu menghapus jeragat dan jerawat.


oke cuba kita lihat kulit kita secara keseluruhannya. kulit badan kaki dan tangan kita camna, kalau aku sangat.. kering dan berparut luka, bekas sengatan serangga dan sebagainya ! so untuk ni, aku prefer bio oil ! yes bio oil sangat berkesan untuk kulit kering,parut, elak selulit (tambah tambah lagi untuk ibu yang mengandung ,mereka akan rasa gatal-gatal kat belly semasa kandungan sedang membesar dan itu petanda tidak baik. sebab pada keadaan tu kulit merenggang dan merosakkan collagen dan elastic fiber yang ada pada lapisan kulit akibat pembesaran yang mendadak. di sini aku nak prefer bio oil sebab memang ramai da guna dan berkesan. ) minyak zaitun pun bole guna untuk elak selulit, tapi perlu yang original lar. tapi kalu da memang selulit da berkurun ada tu memang susah lar........  tapi tak pa, jangan putus harapan.. untuk kurangkan selulit aku prefer cocoa butter. so cari lar body cream/oil yang ada cocoa butter, dimana ingredient ni akan seimbangkan elasticity kulit dan kurangkan penampilan selulit di kulit.

12 comments:

  1. kak..mcm mana nak kasi putih sikit muka.
    ada apa2 produk x?

    ReplyDelete
  2. eeeeeeeeeeeeeeeeee.. tips dia tampar2 muka sndri

    ReplyDelete
  3. amboi..akak ni garang mcm singa betina.
    apa pon xboleh..(^^,)

    ReplyDelete
  4. akak kan megan fox mesti lar garangggg

    ReplyDelete
  5. akak ni mmg perasan lar..
    xsuka lar!!
    ahakz~!!

    ReplyDelete
  6. ceit...
    akak bukan megan fox
    tapi megan fux.
    kuikuikui~!

    ReplyDelete
  7. nak cepat putih pakai nanowhite whitening concentrate,pada waktu malam sahaja. xtau lar kalu kulit ko suka produk ni.

    ReplyDelete
  8. aku nak kasi gelap la pulak..putih mcm edward cullen dah ni. hoho

    ReplyDelete

tegur-tegur lah! :)