Wednesday, January 23, 2013

coretan untuk sahabat

kita kena yakin dengan takdir. kita kena faham takdir tu perihalnya bagaimana. apa yang suda jadi, sedang terjadi dan bakalan terjadi. semua tu ada hikmahnya. orang yang kita ada, orang yang kita hilang. jangan ingat benda lepas apa yang kita tak dapat. sayang, sebenarnya kan, bila terasa diri diduga, tu tanda kasihNya. apa pun, kita perlu berbalik kepada dari Siapa kita datang dan kepada Siapa kita pasti kembali. sayang........ sebenarnya kan, istirja tu besar sangat manfaatnya. dikala terasa diri ditimpa dugaan/musibah, ucap lar istirja. juga di saat hang teringatkan musibah tu, perbaharuilah ucapan tersebut dan banyakkan hati memuji Ilahi. nanti gantinya yang jauh lebih baik. tolong lar yakin..............

sayang syukur lah doa dan istikharahmu itu didengariNya, diberi petunjuk lagi dalam masa yang sangat dekat. yakin lar dengan petunjuk tu. aku pun pernah istikharah. pernah doa diberi petunjuk. tapi seperti tiada jawapan. bukan Dia tak dengar doa aku, mana mungkin kan, Allah itu kan Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui, mengetahui setiap sisi jiwa dan kehidupan manusia. bertahun baru aku peroleh petunjuk. hidup aku yang tunggang langgang itu lah petunjukNya. pengajaran. tapi Dia menerima taubat hambanya kan, betul tak? sebelum ni aku cuma mintak dunia, aku lupa ada akhirat. aku tagih kasih manusia, aku lupa kasihNya. aku solat tapi lalai. aku sombong begitu. terok kan? Dia sentiasa hulur nikmat tak terhingga, tapi aku tetap tak syukur. aku yang menganiaya diri sendiri. aku banyak buat silap. tak mau silap lagi. juga tak mau hang pun buat silap. aku pernah banyak buat silap. aku pernah banyak melampaui batas.

sebenarnya kan, kita tak tau apa-apa. banyak sangat benda yang kita tak tau. ilmu Allah tu luas. azab Allah itu keras. takot tak? tapi kalau kita jaga hubungan kita dengan Allah, Dia sayang sangat dengan kita. bersangka baik lah. solat. berserah diri. memang betul-betul berserah diri lar kan. aku pun susah juga nak kusyuk dalam ibadah. nak solat ni memang banyak dugaan,sat sat nak terkentot lar, masa solat teringat nu teringat ni. at least try. menangis lah. Nabi cakap, kalu kita tahu apa yang Baginda tahu, kita akan sedikit ketawa dan banyak menangis. apa yang Nabi tahu? aku pun tak tahu,huhu. Nabi kan dekat dengan Allah. sebenarnya kalu kita betul-betul takwa,dekatkan diri dengan Allah, kita akan dapat rezeki/ilmu yang tidak diduga-duga. betul tak?



jadi.......tinggal-tinggalkan lah. ya lah sayang, memang susah nak lupa. semua orang buat silap kan. hang dan dia, masing-masing ada masalah sendiri. masing-masing ada hidup sendiri. tak mungkin hang bole faham dia sepenuhnya dan dia juga tak mungkin bole faham hang sepenuhnya jugak kan........... betul tak? jodoh itu rahsia Allah. lepaskan lah yang masih belum halal. mari kita bermujahadah. haha. melawan keinginan. jangan halalkan yang haram.itu ciri-ciri orang kafir. betul tak? ni aku tulis apa-apa kalu silap tolong betulkan oke.. ilmu aku setengah jengkal pun tak sampai.

sekarang ni mak dengan ayah aku sayang kat aku pun da cukup. mereka kenal aku dari kecik. sayang tak mak ayah hang? mesti lar sayang kan.... doakan mereka.

aku bukan handal nak kasi nasihat ni tapi kan, aku sakit tengok hang sakit. aku pun pernah sakit juga. sakit sangat. aku tak mau hang sesakit tu. hati yang berbolak-balik. rasa sorang-sorang. putus asa nak motivate diri sendiri. putus asa dengan takdir. putus asa dengan doa. putus asa dengan rasa bahagia. sebab satu punca,bertakung-takung masalah yang difikirkan. jangan sampai ke tahap tu. aku tau hang sebenarnya lagi penyabar dari aku, lagi kuat dari aku. tu yang aku nampak sepanjang aku kenal hang lah kan. cuma mungkin kadang-kadang kita perlu stop merungut dan syukur dengan apa yang ada walaupun sikit.dan sbar dengan apa yang takda. tapi sebenarnya kan, ada yang lagi diduga dari kita tapi tak sakit pun............... Allah ambil mama dan baba dia sejak kecil. hidup sendiri yatim piatu. bila aku tanya dia tak rasa kehilangan ka masa hari raya. dia respon dengan perkataan redha. bila orang pinjam barang dia yang harga beribu tu dan barang tu hilang sedangkan dia sangat memerlukan barang tu, situasi yang sangat sesuai untuk marah kan, tapi dia tak marah pun. dia cakap, "kalau dia nak pi marah orang yang bagi hilang tu pun bukan boleh dapat balik barang tu",amboi rileknya. dia tolong orang, bagi kebaikan kat orang pun tak pernah mengungkit walau sampai satu masa dia dihina,tetap memaafkan. bila aku tanya kenapa tak sedih kenapa tak defend diri bila difitnah dan dijaja buruk oleh saudara sendiri, dia cakap "Allah ada.",  ya Allah, kenapa bukan aku begitu?baru aku sedar, dia tak hidup sendiri. aku sakit tengok saudara sendiri orang perlaku begitu. kenapa orang cepat percaya perkara buruk yang dijaja-jaja? kenapa ada orang yang suka menjaja ni? tapi ya lar kan hati yang dengki kita tak nampak kadang-kadang. dan orang yang betul-betul ikhlas takkan menjaja kebaikan diri sendiri. sebab tu orang tak nampak kebaikan dia. betul dak?  orang tak suka kita, orang nak buat naya kat kita pun biaq p lar! nak fikir pasal orang ni memang takkan habis, buat serabut ja. orang yang tak kisah pasal kita sebenarnya tak heran pun kalu kita sedih ka apa. selalunya lar kan orang yang rasa diri dia kuat akan cakap kita ni lembik, makan pun tak mau. ya lar da kita takda selera nak makan takkan nak buat-buat selera lak. orang bole ja nak pertikai apa-apa pun. biar lar kan.

aku manja.baru diduga sikit da lemah. aku belajar cerita orang lain, mereka kuat. punca kekuatan, berbalik kepada inna lillahi wa inna ilaihi raji'un. atas dasar iman yang teguh. tengok saja lah saudara kita di tanah palestine. kaum yang banyak diduga. kita kat sini tak dapat mati syahid seperti mereka. itu lah perkara yang manis di dunia. kita jihad lah apa yang mampu kan..........

sabar sikit ja lagi. sabar tu rasanya pedih kan. ya tak? tapi redha tu manis sangat. Rasulullah SAW ajar kita makan kunyah 44kali kan? 40 ka 44 kali? tu pun kena sabar tu. Baginda lagi banyak diduga. tabah kan. juga pernah dicaci dihina di kondem tapi tetap dengan akhlak baginda. tak boleh compare lar kan Baginda tinggi darjat banding dengan kita manusia akhir zaman yang punya cita-cita menjadi perempuan solehah. betul tak? hang nak tak jadi solehah. solehah tu camna sebenarnya? aku pun tak sure. hehe. kita ni perempuan sangat beremosi. susah kan nak sabar. penah dengar tak seorang perempuan solehah itu lebih baik dari 1000 lelaki yang soleh? mungkin sebab tu kot................................... kan Nabi pesan banyakkan istighfar dan sedekah. wanita paling ramai menghuni neraka. dan majoriti penghuni syurga cuba teka sapa? orang-orang miskin. betul dak?

aku faham. bila kekusutan melanda ni kita tak bole sorang-sorang. kena ada orang dengar ,kena ada orang motivate. perlu empati seseorang. tu yang aku rasa. kita cuma perlukan pedoman dari orang lain. tu yang aku rasa. tapi sebenarnya pertolongan tu semuanya datang dari Allah. orang tolong kita pun sebab Allah gerakkan hati orang untuk tolong kita. sebenarnya kan, aku sekarang rasa sunyi. kadang-kadang bila kita ada masalah,then kita jumpa jalan penyelesaian tapi tetiba jalan penyelesaian tu pulak yang jadi masaalah untuk kita.dan kita kecewa dan buntu. jadi banyak-banyakkan muhasabah diri. sebenarnya kita banyak aniaya diri kita sendiri. sabar sabar sabar. lupakan kebaikan yang kita bagi kat orang, tapi engat lar kalu-kalu kita ada bagi sakit hati orang,huhu.dan mintak lar maaf,hehe. sebenarnya nasihat yang aku bagi ni ada yang orang nasihatkan aku jugak, jadi aku kongsikan ja lar nasihat tu. haha. aku mintak maaf ni ja lar yang aku nak kongsi. cuma sedikit. aku mintak maaf segala salah silap aku kat hang. ada tak kecik hati dengan aku?mesti lar ada kan.haha. sebenarnya, ubat bagi segala masaalah adalah doa dan trus berdoa. memang hang luah masalah kat aku, aku dengar, aku try faham. tapi ada jugak yang aku tak faham. haha. sebab tu lar perlu berdoa. Allah kan ada. Dia yang faham segala apa yang hang rasa, dan sebenarnya Dia lah sebaik-baik penolong. sweet kan. semoga hang bahagia dunia akhirat.


5 comments:

tegur-tegur lah! :)