Saturday, November 2, 2013

ada jurang yang memisahkan

nak tahu tak apaaa... aku baru lepas stalk tunang fizoo.

tau dak nama dia  
dan dia gorgeous.


umur 24, muda lagiiiiii da kaya, haha.

berdasarkan pembacaan pasal dia kat internet, aku tak nampak dia kaya duit jadi tapi kaya hati budi jugak. haa

sekarang ni orang yang gorgeous dan baik itu sangat rare.sekian.



main point yang buat aku rasa dia baik adalah sebab dia merupakan pengurus besar butik tudung fareeda, tu satu hal.
dan dia sangat baik dengan pekerja dia. tak sombong.


nampak dak?

aku nak cerita la pengalaman aku pernah bekerja di suatu butik/kedai pakaian dan dapat bos yang tak rare lansung. customer dan pekerja-pekerja di kedai-kedai lain yang berhampiran dok mengata bos aku sombong la.. cerewet la... nak menunjuk la... etc. pekerja kedaikedai lain tahu perangai bos aku tu sebab bekas pekerja kat kedai tu dulu rajin dok cerita kat depa.macam luahan perasaan la. uihh sapa nak tahan keja dengan dia. kalau tak puas hati apa-apa mesti kena marah+perli sakan.lagi 1,dia suka buruk sangka. aku tunggu lagi tak pernah kena.. uih, sakannn.. selalu pulang kerja dengan hati yang sakit. lagi satu, pekerja-pekerja dia semua kalau ada duit sale short/over, depa takkan bagitahu dia, takut nanti kena marah. nampak tak jurang di situ?? serious, kalau kita nak orang respect kita, 1st kita kena respect orang dulu. memang la gaji sebulan boleh dalam seribu lebih, tapi, respect dan kejujuran orang kita tak boleh beli dengan duit. serious aku nak habaq, kebanyakkan pekerja dia, tak jujur. 1st, amek(curi) duit jualan. 2nd, amek(curi) pakaian kat kedai tanpa pengetahuan bos. 3rd, depan bos baik belakang bos mengutuk habis. tambah-tambah pekerja yang dah bekerja lama, memang kaki bodek, tapi kat belakang, tak yah cerita la kot, sendiri fikir. keadang aku kesian jugak kat bos, dia percaya pekerja yang dah kerja lama, tapi belakang dia , dia tak tau camna perangai pekerja tu.orang yang kuat mengampu ni, serious aku geram tengok. orang ni memang kalau ada pekerja lain buat salah sikit pun, dia akan report kat bos.sebab tu la bos syg dia lebih.kononnya pekerja yang boleh dipercayai. lagipun sebab bos mai kedai bukan setiap hari sebab dia ada bukak banyak lagi cawangan kat tempat lain. kes pekerja curi duit jualan ni aku tahu lepas aku berhenti kerja. ada sorang yang aku duk kerja sekali tu duk cerita. ish. aku walaupun pantang nampak duit tapi tak sanggup la nak curi duit jualan, tahu benda salah dan walaupun bos camtu, boleh sabaq ja.baju pun kalu aku amek, aku bagi tahu bos dan bos akan potong duit overtime.serious, kalu aku nak curi boleh ja tapi aku pilih untuk tak buat camtu.mungkin orang tak nampak tapi Tuhan nampak.aku habaq ni bukan nak buat kemaih kata aku baik sungguh tapi tak mau hampa salah faham kata aku pun duk mencuri sama, nayaaa.

camna bos boleh tau pekerja curi duit?dia usha kat cctv online trus kat laptop dia. wow canggih dak?haha.besa la orang banyak duit.apa pun bolehhhhh. tapi yang pasti Allah lebih Maha Mengetahui dan Melihat.

ha ni nak habaq mai, pekerja yang curi duit jualan tu lepas dia kena buang kerja, dia msg aku. dia cerita yang kat aku yang memang dia amek duit tu dan dia mengaku kat bos. dia cakap, dia buat camtu atas sebab layanan bos yang buruk terhadap pekerja dia. dan dia cakap dia tak kisah pun bos tak bayar gaji lepas berhentikan dia kerja sebab duit yang dia amek tu lagi banyak dari gaji yang bos bagi tetiap bulan. haaa. tak lama lepas tu, sorang lagi pekerja diberhentikan kerja atas sebab yang sama. nampak dak permainan dia?

dulu time aku duk kerja lagi kat situ, ada sorang customer ni mai nak beli skrit. kakak ni cerita kat aku yang dulu dia pernah mai beli pakaian kat sini.tapi tak try sebab duk dukung baby. hari yang sama, dia balik rumah try dan tak muat pakaian yang dia beli tu. dia mai tukar pada hari tu jugak.tapi tak boleh tukar. then dia trus call bos tanya, memang bos berkeras kata tak boleh tukaq.tapi bos bagi jugak tukaq lepas kena perli dgn kakak tu,haha.bos amek detail kakak tu,then bos bagi dia tukaq. kakak tu kata lebih kurang camni,"dengaq suara pun tau kata bos hampa ni sombong, orang da kaya kan,bukak kedai banyak cawangan tapi dia tak tau rezeki tu Tuhan yang bagi". kalau bos dengaq ni, sentapppppppppp.

kesimpulannya, aku rasa dia business untung sebab rezeki anak-anak dia ja. aku rasa la. untung bisness dia, kekadang sehari boleh jualan ada lebih dari rm5000.

ni baru cerita sikit. aku kerja kat situ dalam bulan puasa, dan betapa bos tak bertimbang rasa. tak mau cerita lebih.

aku bukan nak jaja cerita tapi berkongsi pengalaman supaya nanti bila ada rezeki ditakdirkan kita jadi orang atasan, jangan lupa diri, kita semua manusia sama ja , yang membezakan, iman dan hati. dan aku rasa mesti ada jugak orang yang berpengalaman yang sama.kan.haha


aku kalau ikutkan hati, nak ja aku cerita kat bos camna pekerja dia cakap pasai dia kat belakang.geram. tapi biaq la. ignore ja.
semoga sedar sendiri.

jujur aku tak ikhlas kerja kat situ sebab bos camtu.boleh stay 2 bulan sebab gaji masyuk ja.haha :P




4 comments:

  1. pengalamn itu pnting supaya di msa hadapan xulang & ambik iktibar dgn apa yg berlaku..mna la taw esok2 kita dok ats, jgn lupa diri, jgn zalim dgn org even dh jd big boss..sbb kita ni hnya hamba Allah..keja niat krna Allah..ni pon dikira ibadat kn? so dpt phala :) skadar pringatan utk dri sndri n awak..hehe..btw nice entry :)

    ReplyDelete
  2. pengajaran supaya kita x buat mcm tu.. tu x bersyukur namanya.. eh nanti aku nak bukak kedai tudung. mai keja ngan aku mai.. kih3.. eh awat entri hang x naik kat dashboard aku erkk.. pelik ni.. hmm..

    ReplyDelete

tegur-tegur lah! :)