Monday, February 18, 2013

apa yang membezakan kita dan mereka


minggu lepas hampir setiap 6.15petang ada fogging aedes kat kawasan kejiranan aku. buat pengumuman suruh clearkan rumah. tapi tak plak bagitau blok mana yang kena clear. suatu hari tu malasnya aku nak turun sebab semalamnya blok lain yang difogging tapi kena plak hari tu blok aku deh... berkabus satu rumah dengan asap yang menyelunup masuk celah-celah tingkap. tutup hidung dengan baju ja lar. keesokkanya pulak bagi lagi pengumuman suruh clearkan rumah. aku dan housemate pun turun lar tiga-tiga ketui pegi kedai runcit berdekatan. dua ketui lagi pegi klas tak balik-balik lagi. tunggu lar 3 ketui kat taman, duduk-duduk atas kerusi batu sambil menunggu blok difogging. tapi masaalahnya blok aku tak difogging pun hari tu.

cukup lar dengan intro yang bosan. aku sebenarnya bukan nak cerita pasal #aedes #fogging mahupun #apaanjuga. dijadikan cerita, kawasan kejiranan aku ni manyak orang arab dudok. jiran sebelah rumah aku pun arab, sebelah lagi melayu, bawah indon perempuan. masa tengah dudok tunggu blok difogging, aku dengan member usha-usha anak-anak orang arab tengah main bola sepak. sangat lawak dan comel kot. bole pulak 1 gol yang jaga 2 orang. yang sepak bola lagi besar dari penjaga gol. aku memang tak bole cerita bagi korang faham betapa lawaknya situasi tu di mata aku. sambil ibu-ibu mereka yang berniqab dudok sembang  antara mereka. tah apa yang depa cakap, yang aku faham masyaAllah ja. sama jugak dengan anak-anak depa, main bola mesti riuh kan........ dan yang aku faham keluar dari mulot depa Allah, Allahu akbar, Allah... Allah...masyaAllah, abdul rahman. budak-budak tu baru dalam lingkungan sekolah rendah kot. cuba beza dengan orang kita, aku amek contoh kaum sendiri ja lar,melayu. yang keluar mesti bodo cibai babi nokhorommmm cilake!!!! betul takkk hehe. bukan nak kondem bangsa sendiri cuma hakikat kan.................,aku pun penah memaki.  jiran arab sebelah rumah aku ni pun sembang kuat jugak tapi yang aku faham masyaAllah, la ilaha illallah, Muhammad habibi, malaysia, hisyam. bukan aku sibuk nak mendengar perbualan orang, da cakap kuat. he, tapi tah.tak bole nak judge orang berdasarkan apa yang dia cakap ja.tapi kekadang bole jugak nak judge kalu rasa diri da bagus.





p/s: ni ada dalam draf.mungkin 2minggu lepas. penting lar kot untuk travel tempat orang, faham budaya orang, habitual life orang. dan akan terasa diri sebenarnya tak tau apa-apa. bukan nak menyibuk dengan orang, tapi sebagai pengajaran yang diri kita yang selalu bajet bagus ja lebih. dan bila diduga sikit da mula rasa tak mau hidup. padahal ramai lagi yang hidup lagi susah, tapi tak pernah nak merungut/memaki/mengeluh, tapi dicari jalan penyelesaian dengan bijak dan memilih untuk sabar sabar sabar redho. tu orang lar, bukan aku. aku tak kuat lagi nak sabar mahupun redho, cuma mintak diberi kekuatan sebegitu.



2 comments:

  1. Hehehe setuju...
    saya pun selalu mengata bangsa sy sendiri...takpe sbb kita pun dalam bangsa tu.
    Kadang2 nak mengajar atau mendidik org melayu ni kena ade keras sikit atau ade unsur mengata dan sacarsm baru dorg ade ingat sikit.dan dpt serap ape yg dikatakan tu lama sikit,br boleh maju.sebab bangsa kita ni manja.

    Tapi mcm mana pun org Arab mmg cakap kuat dan mereka kasar.Pengalaman2 lalu di bbrp negara middle east byk juga mengajar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul betulbetul..

      est la dapat merantau negara orang.saya belum ada rezeki lagi.haha

      Delete

tegur-tegur lah! :)